Aquesta entrada
està destinada a fer una reflexió final i una valoració dels aprenentatges que assolit
durant el transcurs de l’assignatura de Mitjans i Recursos Tecnològics en el Procés
d’Ensenyament-Aprenentatge en l’Educació Primària.
Les parst que formen part d'aquesta reflexió són :
-Desenvolupament del meu PLE.
-Creació de continguts i recursos educatius i utilitat a l'Educació Primària
-Connexió amb altres i Carpetes d'aprenentatge.
-Estratègies metodològiques de l’assignatura.
-Qüestionari final
-Reflexió final i sobre el aprenentatge en aquesta assignatura
Desenvolupament PLE
En primer lloc, m’agradaria
fer una reflexió sobre el concepte PLE.
El PLE (Personal Learning Environment) és un terme que desconeixia fins que aquest va ser explicat en aquesta
assignatura. Ens permet gestionar el nostre propi aprenentatge. Aquest, entorn d’aprenentatge
està format pel conjunt d’eines, serveis i connexions que emprem per aconseguir
metes i desenvolupar competències. Per tant, les persones creen nou aprenentatge
a partir de les diverses fonts que componen el seu PLE. Per a fer un bon
desenvolupament del nostre Entorn d’Aprenentatge és necessari:
- Gestionar la informació
- Mantenir una connexió amb altres
- Generar continguts
Els aprenentatges que genera el PLE són tant formar com
informals.
En el meu cas, he desenvolupat el meu PLE amb l’eina Symbaloo, que ha anat evolucionant al
llarg de tot el curs, a partir de les necessitats que han anat sorgint per al
desenvolupament de l’aprenentatge.
Recordem que l'eina Symbaloo és és una eina web que permet crear una pàgina d’enllaços amb forma de botons. Pot resultar molt útil si el configurem com a pàgina d’inici del nostre navegador.
La idea és molt senzilla: una quadrícula on a cada quadre s’hi pot insertar un botó que ens porta la pàgina desitjada.De cada una d’aquestes pantalles en diu webmix. Si volem crear el nostre propi webmix cal estar registrat però si només volem usar els que han creat altres ususaris això no és necerssari. A més de poder usar botons de color de fons diferents per a una organització molt visual un mateix usuari pot crear més d’un webmix, fins i tot amb tipus de continguts diferents com RSS.
A l'inici del curs, el Symbaloo constava de:
Com podeu observar està compost per: Dropbox, Twitter, la pàgina inicial de la Uib, Uibdigital, GoogleDrive i Pearltrees.
A continuació, s'exposa una imatge sobre l'evolució del PLE:
- Webmix Acadèmic:
- Webmix Seguidors:
Les planes webs que s'han afegit al webmix Acadèmic són: Educaplay, Youtube, Edmodo, Hotmail i Gmail.
Tots aquests serveis han estat emprats per a diverses tasques i ens han permès desenvolupar el nostre projecte, Asma
També vaig afegir fotografies que foren necessàries pel desenvolupament de diverses tasques, com per exemple per a la creació del Webquest, entre altres.
Per finalitzar amb el webmix Acadèmic també hi ha tres blocs destinats a les pàgines de StoryJumper, Storybird i Pancho y su máquina de hacer cuentos.
El webmix Seguidors també ha evolucionat. Vaig decdir introduir blogs sobre educació que em proporcionen informació que puc emprar per diversos treballs no tan sols per a aquesta assignatura sinó per totes les altres. També hi ha l'accés a la meva carpeta d'aprenentatge.
Pel que fa a l’ús de Symbaloo en el futur, la meva intenció
es donar-li un ús personal i professional.
Personal, perquè hem permet tenir un accés directes a les
eines i serveis que faig emprar dia a dia, com per exemple Facebook, entre altre.
Pel que fa a l’àmbit professional, penso que és una bona eina
per a emprar dins l’aula, ja sigui per a gestionar la meva tasca docent, com
per a treballar amb els alumnes.
Amb SymbalooEDU es pot organitzar l'accés a internet de l’escola
i proporcionar una millor estructura i visió per a les classes.
Com
a mestres podem utilitzar-la per guardar en el núvol tots els recursos i
enllaços en un mateix lloc, de manera que puguem accedir des de qualsevol
ordinador amb connexió a Internet.
Per
a treballar amb els alumnes, els infants poden crear un webmix per a cada
assignatura i guardar els recursos que faran emprar.
També podem conèixer millor les prefèrencies dels nostres alumnes segons les eines i serveis que inclouen en el seu Symbaloo i, a partir d'aquí, organitzar les classes i treballar continguts de manera interessant segons el seu gust.
Creació
de continguts i recursos educatius i Utilitat a l'Educació Primària
Aquesta
assignatura m’ha aportat gran quantitat d’eines i serveis per a la creació de
continguts i recursos educatius.
Recordem
que cada una de les tasques exposades en aquest bloc han estat desenvolupades
per a formar part del projecte Asma, elaborat
per la meva companya Marina Cabot i jo, Mar Alonso.
Les activitats
elaborades estan destinades a treballar el concepte d’asma, com prevenir els
seus atacs i com tractar aquesta malaltia crònica. A més, els destinataris
poden ser tan infants que pateixen asma o infants que no en tenen, ja que uns
dels altres objectius de la nostra proposta és desenvolupar l’empatia i l’ajuda
entre companys.
Les tasques
que desenvoluparem foren:
Activitats interactives (Educaplay)
Aquesta eina fou emprada
amb la finalitat de crear activitats interactives. Amb serveis com
Educapley els mestres poden elaborar gran quantitat d’activitats (sopes de
lletres, Webquest, Mots encreutats, tests...) i treballar amb aquestes
qualsevol contingut. Això permet al docent l’elaboració d’activitats que els
alumnes han de realitzar amb l’ordenador (mitjà que forma part del dia a dia
dels infants) tenint en compte quins conceptes es volen treballar, quines són
les preferències dels nostres alumnes, nivell i coneixement previs... És a dir,
permet personalitzar l’educació a les necessitats que tenen els alumnes i
assolir els objectius.
Si
voleu accedir a les activitats interactives sobre Asma podeu clicar aquí o accedir al següent enllaç http://educacioticmar.blogspot.com.es/2013/11/activitats-interactives.html
Àudio.
Podcast (Audacity)
L’elaboració
d’un àudio fou una tasca que mai havia realitzat anteriorment i que durant els
meus anys d’escolarització els docents tampoc no la varen emprar.
A
partir de cercar informació per xarxes, o projectes educatius que integren les
TIC he pogut veure que ara si que és un recurs emprat dins les aules.
Penso
que és una bona idea que els alumnes elaborin i enregistrin els seus propis
àudios. Pot ser una tasca motivant i una manera diferent per aprendre continguts
i permetre el desenvolupament de la imaginació i la creativitat dels infants.
Aquí
podeu tornar a escoltar el nostre àudio.
Material multimèdia interactiu (ppt)
Aquesta
taller ens va permetre veure l’ampli ventall de possibilitats que ofereix l’eina
per tots conegua Power Point i ens va permetre fugir de les típica presentació
de continguts a l’elaboració d’un conte on la interactivitat amb l’alumne és
necessària per a que el conte avanci. El mestre pot elaborar tots els contes
que desitgi amb infinites temàtiques i diferents funcions: transmetre
coneixement, proporcionar experiències educatives, fer activitats lúdiques i
divertides.
És
una tasca que dur feina però que és molt gratificant tant pel mestre com pel
professor. Pel mestre per què pot experimentar com a partir del seu materials
els alumnes aprenen i per a l’alumne perquè són els protagonistes de l’activitat
o el conte.
En John i el teletransportador
More PowerPoint presentations from Marina Cabot Prats
Vídeo (Movie Maker, iMovie)
Aquesta
tasca fou molt divertida ja que el nostre cas vàrem incloure vídeo i imatges en
moviments. Per tant, gravàrem la primera part.
De
la mateixa que les altres feines, el vídeo pot ser elaborat tant pel mestre com
a per a l’alumne i permet treballar de maneres molt diferents.
El
nostre vídeo es troba en aquesta entrada
Edmodo
Edmodo
és una xarxa social vertical i és una plataforma social educativa gratuïta que
permet la comunicació entre els alumnes i els professors en un entorn tancat i
privat a manera de microblogging.
Aquesta
tasca fou molt interesant per què desconeixa la gran quantitat de Xarxes
Socials educatives per a treballar i participar amb els alumnes, de manera
segura.
La
tasca destinada a Edmodo ens va permetre saber el seu funcionament. És una bona
proposta per a treballar amb els alumnes, mantenir contacte amb ells fora de l’aula
i fer un ús responsable de les Xarxes Socials.
Si vols accedir a l'entrada d'Edmodo aquest és l'enllaç: http://educacioticmar.blogspot.com.es/2014/01/taller-de-xarxes-socials-edmodo.html
Bones
pràctiques
En
el nostre cas, vàrem realitzar el treball voluntari sobre les simulacions. Aquestes
consisteixen en situar a l'usuari en un escenari o
situació, i fer que aquest sigui directament responsable dels canvis provocats
en l'entorn degut a les decisions preses.
En
aquesta tasca cada persona o parella ha treballar un concepte diferents, com
per exemple, pissarra digital, tablets, revista escolar, ràdio escolar... Penso que és bona idea el fet de que cada
alumne treballi amb un concepte deferent ja que d’aquesta manera poden tenir un
ventall molt ampli d’activitats i propostes per a treballar amb els alumnes i
incloure les TIC dins les aules.
Aquí
teniu la nostra presentació sobre simulacions:
Com
podeu observar, hem fet emprar gran quantitat de recursos que ens possibiliten
la creació d’activitats i tasques per a treballar amb els alumnes. Penso que un
bon docent ha de saber adequar-se a les característiques i necessitats dels seus
alumnes. Quina millor manera per fer-ho que elaborar les activitats per part
del mestre tenint en compte els interessos dels infants? D’aquesta manera
assegurem l’aprenentatge dels nins i nines.
Totes
aquestes tasques ens permeten desenvolupar la Competència sobre el Tractament de la informació i competència digital.
Recordem
que no tan sols els alumnes són els qui han desenvolupar aquesta competència,
sinó que el docent ha de desenvolupar la Competència digital, si vol transmetre
coneixements i procediments correctes.
Connexió amb altres i Carpetes d'Aprenentatge
Els
companys d’aquesta assignatura hem compartit cada una de les pràctiques que hem
elaborat amb la Xarxa Social Twitter a partir del twub #mrtpeae1.
Un Twub és una pàgina de Twitter filtrada per tots els tweets que contenen una
etiqueta.
Per tant, quan un
company ha penjat l’entrada sobre un taller, o comunica a la resta de companys
via Twitter, d’aquesta manera podem accedir ràpidament a les pràctiques dels
altres.
Una altra manera de
comunicació entre companys ha estat amb la carpeta d’aprenentatge, on hi ha
totes les entrades destinades a aquesta assignatura. Les carpetes de cada alumne estan accessibles
a Campus Extens de la UIB.
A més, també ens hem deixat comentaris a les nostres carpetes, com per exemple l'avaluació de l'àudio i de la guia didàctica corresponent sempre amb la finalitat de proposar millores.
El fet de compartir
cada un dels nostres treballs ens permet tenir més idea i coneixement sobre el
contingut que hem treballat en cada taller ja que cada alumne li pot donar
perspectives diferents, a més de tenir més recursos didàctics, que pot ser, algun
dia ens serveixen per a la nostra tasca docent.
Estratègia Metodològica
Aquesta assignatura
ha estat composta per:
- Classes
Teòriques : estan destinades a augmentar els
coneixement dels alumnes sobre contingut com: incloure les tic dins les aules d’Educació
Primària, incloure les tic com a part del projecte curricular, les Xarxes Socials...
La mestra és qui
transmetia aquest continguts amb el super dels mapes conceptuals, ampliat amb
lectures i vídeos.
A més, a les classes teòriques es feia una
preparació prèvia de les classes pràctiques següents.
- Classes
Pràctiques: són seminaris destinats a desenvolupar
cada una de les activitats presentades en aquest bloc o carpeta d’aprenentatge.
A l’inici de les
classes, la mestra explicà que és allò que havíem de fer a més de l’explicació
d’alguns continguts o conceptes bàsics necessaris per a poder fer cada tasca.
Un altre aspecte
molt positiu és que posàvem en comú alguns treballs fets pels companys donant
alguns consells de millora i destacant els conceptes positius.
Aquest seminaris tenien
una durada de 3 hores.
- Temps de
treball no presencial: són les hores destinades a
acabar i perfeccionar cada tasca per després compartir-la amb els companys a
Twitter, exposar-la a la carpeta d’aprenentatge i enviar-la a la professora.
Qüestionari Final
A l’inici de l’assignatura
vàrem realitzar un qüestionari sobre l’ús que cada un feia sobre les TIC, en la
vida diària, vida social i professional. Una vegada finalitzada aquesta
assignatura, també hem contestat un altre qüestionari molt similar sobre el
grau d’utilització de les tic en l’àmbit formal, informal i no formal.
El fet de fer els
dos qüestionaris, un a l’inici i un al final, m’ha permès veure quina ha estat
la evolució sobre la integració de les noves tecnologies dins els diversos
àmbits. He pogut observar que faig ús d’eines i serveis que desconeixia,
especialment per l’àmbit estudiantil o pel meu futur professionals a més de
tenir diferents maneres per a gestionar la informació i per a crear-la.
Reflexió final i sobre el
aprenentatge en aquesta assignatura
Les noves Tecnologies de la informació i la Comunicació forment part de
la realitat i de la vida diària de totes les persones, especialment en el joves
i infants, coneguts com a nadius digitals (persones que han nascut en l’era de
les Noves Tecnologies i que fan molt d’ús sobre elles).
Els mestres han de donar una educació basada en les necessitats,
característiques i interessos dels alumnes. Dins aquest interessos, es troben
els ordenadors, mòbils, tablets i moltes més eines tecnològiques.
Per tant, es necessari integrar-les dins les aules. Aquestes són i conformen
una realitat i no es pot fer com si no existissin.
No basta amb tenir un ordenador a classe o una pissarra digital. La
introducció de les noves tecnologies suposen un canvi de metodologia.
El mestre les ha de dominar si es vol que els alumnes aprenguin, perquè
si el mestre no té coneixement pel que fa
a aquest àmbit, els alumnes no obtindran bons aprenentatges.
Hem de transmetre als nostres alumnes que facin un ús responsable de cada
un dels serveis que ofereix Internet.
Els docents han de desenvolupar la competència digital si desitgen que
els alumnes la desenvolupin a més de la competència sobre el Tractament de la informació i competència digital.
Hem
de crear ciutadans digitals que facin un ús adequat, correcte i aprofitant al
màxim les avantatges que totes aquestes eines i serveis presenten.
Per
un altre costat, m’agradaria afegir que aquesta assignatura m’ha aportat gran
quantitat d’eines i materials per a elaborar continguts i activitats per a
poder treballar amb els nins i nines d’Educació Primària. Un bon mestre és
aquell que té i elabora un ampli ventall de recursos i propostes per a produir
aprenentatges significatius. Gràcies a aquesta assignatura sé més possibilitats
per a desenvolupar activitats amb la integració de les TIC que abans
desconeixia.
Per finalitzar, m'agradaria afegir que espero que aquesta Carpeta d'Aprenentatge sigui d'utilitat i que algú pugui emprar les activitats elaborades juntament amb la meva companya, Marina Cabot o que les pugui emprar com a docent algun dia en les aules i també les elaborades pels meus companys.
Fins aviat!
No hay comentarios:
Publicar un comentario