Calendari

domingo, 2 de febrero de 2014

Reflexió Final

Aquesta entrada està destinada a fer una reflexió final  i una valoració dels aprenentatges que assolit durant el transcurs de l’assignatura de Mitjans i Recursos Tecnològics en el Procés d’Ensenyament-Aprenentatge en l’Educació Primària.

Les parst que formen part d'aquesta reflexió són :

-Desenvolupament del meu PLE.
-Creació de continguts i recursos educatius i utilitat a l'Educació Primària
-Connexió amb altres i Carpetes d'aprenentatge. 
-Estratègies metodològiques de l’assignatura.
-Qüestionari final
-Reflexió final i sobre el aprenentatge en aquesta assignatura


Desenvolupament PLE

En primer lloc, m’agradaria fer una reflexió sobre el concepte PLE.

El PLE (Personal Learning Environment) és un terme que desconeixia fins que aquest va ser explicat en aquesta assignatura. Ens permet gestionar el nostre propi aprenentatge. Aquest, entorn d’aprenentatge està format pel conjunt d’eines, serveis i connexions que emprem per aconseguir metes i desenvolupar competències. Per tant, les persones creen nou aprenentatge a partir de les diverses fonts que componen el seu PLE. Per a fer un bon desenvolupament del nostre Entorn d’Aprenentatge és necessari:

- Gestionar la informació
- Mantenir una connexió amb altres
- Generar continguts

Els aprenentatges que genera el PLE són tant formar com informals.


En el meu cas, he desenvolupat el meu PLE amb l’eina Symbaloo, que ha anat evolucionant al llarg de tot el curs, a partir de les necessitats que han anat sorgint per al desenvolupament de l’aprenentatge. 

Recordem que l'eina Symbaloo és  és una eina web que permet crear una pàgina d’enllaços amb forma de botons. Pot resultar molt útil si el configurem com a pàgina d’inici del nostre navegador.

La idea és molt senzilla:  una quadrícula on a cada quadre s’hi pot insertar un botó que ens porta la pàgina desitjada.De cada una d’aquestes pantalles en diu webmix. Si volem crear el nostre propi webmix cal estar registrat però si només volem usar els que han creat altres ususaris això no és necerssari.  A més de poder usar botons de color de fons diferents per a una organització molt visual un mateix usuari pot crear més d’un webmix,  fins i tot amb tipus de continguts diferents com RSS.
A l'inici del curs, el Symbaloo constava de: 


Com podeu observar està compost per: Dropbox, Twitter, la pàgina inicial de la Uib, Uibdigital, GoogleDrive i Pearltrees. 

A continuació, s'exposa una imatge sobre l'evolució del PLE: 

- Webmix Acadèmic: 


 - Webmix Seguidors: 




Les planes webs que s'han afegit al webmix Acadèmic són:  Educaplay, Youtube, Edmodo, Hotmail i Gmail. 

Tots aquests serveis han estat emprats per a diverses tasques i ens han permès desenvolupar el nostre projecte, Asma

També vaig afegir fotografies que foren necessàries pel desenvolupament de diverses tasques, com per exemple per a la creació del Webquest, entre altres. 

Per finalitzar amb el webmix Acadèmic també hi ha tres blocs destinats a les pàgines de StoryJumperStorybird i Pancho y su máquina de hacer cuentos

El webmix Seguidors també ha evolucionat. Vaig decdir introduir blogs sobre educació que em proporcionen informació que puc emprar per diversos treballs no tan sols per a aquesta assignatura sinó per totes les altres. També hi ha l'accés a la meva carpeta d'aprenentatge. 

Pel que fa a l’ús de Symbaloo en el futur, la meva intenció es donar-li un ús personal i professional.

Personal, perquè hem permet tenir un accés directes a les eines i serveis que faig emprar dia a dia, com per exemple Facebook, entre altre.

Pel que fa a l’àmbit professional, penso que és una bona eina per a emprar dins l’aula, ja sigui per a gestionar la meva tasca docent, com per a treballar amb els alumnes.
Amb SymbalooEDU es pot organitzar l'accés a internet de l’escola i proporcionar una millor estructura i visió per a les classes.

Com a mestres podem utilitzar-la per guardar en el núvol tots els recursos i enllaços en un mateix lloc, de manera que puguem accedir des de qualsevol ordinador amb connexió a Internet.

Per a treballar amb els alumnes, els infants poden crear un webmix per a cada assignatura i guardar els recursos que faran emprar.  

També podem conèixer millor les prefèrencies dels nostres alumnes segons les eines i serveis que inclouen en el seu Symbaloo i, a partir d'aquí, organitzar les classes i treballar continguts de manera  interessant segons el seu gust.  


Creació de continguts i recursos educatius i Utilitat a l'Educació Primària 

Aquesta assignatura m’ha aportat gran quantitat d’eines i serveis per a la creació de continguts i recursos educatius.

Recordem que cada una de les tasques exposades en aquest bloc han estat desenvolupades per a formar part del projecte Asma, elaborat per la meva companya Marina Cabot i jo, Mar Alonso.
Les activitats elaborades estan destinades a treballar el concepte d’asma, com prevenir els seus atacs i com tractar aquesta malaltia crònica. A més, els destinataris poden ser tan infants que pateixen asma o infants que no en tenen, ja que uns dels altres objectius de la nostra proposta és desenvolupar l’empatia i l’ajuda entre companys.

Les tasques que desenvoluparem foren:


Activitats interactives (Educaplay)

Aquesta eina fou emprada amb la finalitat de crear activitats interactives. Amb serveis com Educapley els mestres poden elaborar gran quantitat d’activitats (sopes de lletres, Webquest, Mots encreutats, tests...) i treballar amb aquestes qualsevol contingut. Això permet al docent l’elaboració d’activitats que els alumnes han de realitzar amb l’ordenador (mitjà que forma part del dia a dia dels infants) tenint en compte quins conceptes es volen treballar, quines són les preferències dels nostres alumnes, nivell i coneixement previs... És a dir, permet personalitzar l’educació a les necessitats que tenen els alumnes i assolir els objectius.

Si voleu accedir a les activitats interactives sobre Asma podeu clicar aquí o accedir al següent enllaç http://educacioticmar.blogspot.com.es/2013/11/activitats-interactives.html

Àudio. Podcast (Audacity)

L’elaboració d’un àudio fou una tasca que mai havia realitzat anteriorment i que durant els meus anys d’escolarització els docents tampoc no la varen emprar.

A partir de cercar informació per xarxes, o projectes educatius que integren les TIC he pogut veure que ara si que és un recurs emprat dins les aules.

Penso que és una bona idea que els alumnes elaborin i enregistrin els seus propis àudios. Pot ser una tasca motivant i una manera diferent per aprendre continguts i permetre el desenvolupament de la imaginació i la creativitat dels infants.

En aquest enllaç el podeu descarregar.


Aquí podeu tornar a escoltar el nostre àudio. 

Material multimèdia interactiu (ppt)

Aquesta taller ens va permetre veure l’ampli ventall de possibilitats que ofereix l’eina per tots conegua Power Point i ens va permetre fugir de les típica presentació de continguts a l’elaboració d’un conte on la interactivitat amb l’alumne és necessària per a que el conte avanci. El mestre pot elaborar tots els contes que desitgi amb infinites temàtiques i diferents funcions: transmetre coneixement, proporcionar experiències educatives, fer activitats lúdiques i divertides.


És una tasca que dur feina però que és molt gratificant tant pel mestre com pel professor. Pel mestre per què pot experimentar com a partir del seu materials els alumnes aprenen i per a l’alumne perquè són els protagonistes de l’activitat o el conte. 

Podeu tornar a veure el conte si ho desitgeu:


En John i el teletransportador


More PowerPoint presentations from Marina Cabot Prats

Vídeo (Movie Maker, iMovie)

Aquesta tasca fou molt divertida ja que el nostre cas vàrem incloure vídeo i imatges en moviments. Per tant, gravàrem la primera part.

De la mateixa que les altres feines, el vídeo pot ser elaborat tant pel mestre com a per a l’alumne i permet treballar de maneres molt diferents.

El nostre vídeo es troba en aquesta entrada 

Edmodo

Edmodo és una xarxa social vertical i és una plataforma social educativa gratuïta que permet la comunicació entre els alumnes i els professors en un entorn tancat i privat a manera de microblogging.

Aquesta tasca fou molt interesant per què desconeixa la gran quantitat de Xarxes Socials educatives per a treballar i participar amb els alumnes, de manera segura.

La tasca destinada a Edmodo ens va permetre saber el seu funcionament. És una bona proposta per a treballar amb els alumnes, mantenir contacte amb ells fora de l’aula i fer un ús responsable de les Xarxes Socials. 

Si vols accedir a l'entrada d'Edmodo aquest és l'enllaç: http://educacioticmar.blogspot.com.es/2014/01/taller-de-xarxes-socials-edmodo.html

Bones pràctiques

En el nostre cas, vàrem realitzar el treball voluntari sobre les simulacions. Aquestes consisteixen en situar a l'usuari en un escenari o situació, i fer que aquest sigui directament responsable dels canvis provocats en l'entorn degut a les decisions preses.

En aquesta tasca cada persona o parella ha treballar un concepte diferents, com per exemple, pissarra digital, tablets, revista escolar, ràdio escolar...  Penso que és bona idea el fet de que cada alumne treballi amb un concepte deferent ja que d’aquesta manera poden tenir un ventall molt ampli d’activitats i propostes per a treballar amb els alumnes i incloure les TIC dins les aules.


Aquí teniu la nostra presentació sobre simulacions: 





Com podeu observar, hem fet emprar gran quantitat de recursos que ens possibiliten la creació d’activitats i tasques per a treballar amb els alumnes. Penso que un bon docent ha de saber adequar-se a les característiques i necessitats dels seus alumnes. Quina millor manera per fer-ho que elaborar les activitats per part del mestre tenint en compte els interessos dels infants? D’aquesta manera assegurem l’aprenentatge dels nins i nines. 

Totes aquestes tasques ens permeten desenvolupar la Competència sobre el Tractament de la informació i competència digital.


Recordem que no tan sols els alumnes són els qui han desenvolupar aquesta competència, sinó que el docent ha de desenvolupar la Competència digital, si vol transmetre coneixements i procediments correctes. 


Connexió amb altres i Carpetes d'Aprenentatge

Els companys d’aquesta assignatura hem compartit cada una de les pràctiques que hem elaborat amb la Xarxa Social Twitter a partir del twub #mrtpeae1. Un Twub és una pàgina de Twitter filtrada per tots els tweets que contenen una etiqueta. 

Per tant, quan un company ha penjat l’entrada sobre un taller, o comunica a la resta de companys via Twitter, d’aquesta manera podem accedir ràpidament a les pràctiques dels altres.




Una altra manera de comunicació entre companys ha estat amb la carpeta d’aprenentatge, on hi ha totes les entrades destinades a aquesta assignatura.  Les carpetes de cada alumne estan accessibles a Campus Extens de la UIB.

A més, també ens hem deixat comentaris a les nostres carpetes, com per exemple l'avaluació de l'àudio i de la guia didàctica corresponent sempre amb la finalitat de proposar millores. 

El fet de compartir cada un dels nostres treballs ens permet tenir més idea i coneixement sobre el contingut que hem treballat en cada taller ja que cada alumne li pot donar perspectives diferents, a més de tenir més recursos didàctics, que pot ser, algun dia ens serveixen per a la nostra tasca docent. 

Estratègia Metodològica

Aquesta assignatura ha estat composta per:

- Classes Teòriques : estan destinades a augmentar els coneixement dels alumnes sobre contingut com: incloure les tic dins les aules d’Educació Primària, incloure les tic com a part del projecte curricular, les Xarxes Socials...

La mestra és qui transmetia aquest continguts amb el super dels mapes conceptuals, ampliat amb lectures i vídeos.

 A més, a les classes teòriques es feia una preparació prèvia de les classes pràctiques següents.

- Classes Pràctiques: són seminaris destinats a desenvolupar cada una de les activitats presentades en aquest bloc o carpeta d’aprenentatge.

A l’inici de les classes, la mestra explicà que és allò que havíem de fer a més de l’explicació d’alguns continguts o conceptes bàsics necessaris per a poder fer cada tasca.

Un altre aspecte molt positiu és que posàvem en comú alguns treballs fets pels companys donant alguns consells de millora i destacant els conceptes positius.

Aquest seminaris tenien una durada de 3 hores.


- Temps de treball no presencial: són les hores destinades a acabar i perfeccionar cada tasca per després compartir-la amb els companys a Twitter, exposar-la a la carpeta d’aprenentatge i enviar-la a la professora. 

Qüestionari Final

A l’inici de l’assignatura vàrem realitzar un qüestionari sobre l’ús que cada un feia sobre les TIC, en la vida diària, vida social i professional. Una vegada finalitzada aquesta assignatura, també hem contestat un altre qüestionari molt similar sobre el grau d’utilització de les tic en l’àmbit formal, informal i no formal.


El fet de fer els dos qüestionaris, un a l’inici i un al final, m’ha permès veure quina ha estat la evolució sobre la integració de les noves tecnologies dins els diversos àmbits. He pogut observar que faig ús d’eines i serveis que desconeixia, especialment per l’àmbit estudiantil o pel meu futur professionals a més de tenir diferents maneres per a gestionar la informació i per a crear-la. 



Reflexió final i sobre el aprenentatge en aquesta assignatura

Les noves Tecnologies de la informació i la Comunicació forment part de la realitat i de la vida diària de totes les persones, especialment en el joves i infants, coneguts com a nadius digitals (persones que han nascut en l’era de les Noves Tecnologies i que fan molt d’ús sobre elles).

Els mestres han de donar una educació basada en les necessitats, característiques i interessos dels alumnes. Dins aquest interessos, es troben els ordenadors, mòbils, tablets i moltes més eines tecnològiques.

Per tant, es necessari integrar-les dins les aules. Aquestes són i conformen una realitat i no es pot fer com si no existissin.

No basta amb tenir un ordenador a classe o una pissarra digital. La introducció de les noves tecnologies suposen un canvi de metodologia.

El mestre les ha de dominar si es vol que els alumnes aprenguin, perquè si el mestre no té coneixement pel que fa  a aquest àmbit, els alumnes no obtindran bons aprenentatges.

Hem de transmetre als nostres alumnes que facin un ús responsable de cada un dels serveis que ofereix Internet.

Els docents han de desenvolupar la competència digital si desitgen que els alumnes la desenvolupin a més de la competència sobre el Tractament de la informació i competència digital.

Hem de crear ciutadans digitals que facin un ús adequat, correcte i aprofitant al màxim les avantatges que totes aquestes eines i serveis presenten.


Per un altre costat, m’agradaria afegir que aquesta assignatura m’ha aportat gran quantitat d’eines i materials per a elaborar continguts i activitats per a poder treballar amb els nins i nines d’Educació Primària. Un bon mestre és aquell que té i elabora un ampli ventall de recursos i propostes per a produir aprenentatges significatius. Gràcies a aquesta assignatura sé més possibilitats per a desenvolupar activitats amb la integració de les TIC que abans desconeixia. 


Per finalitzar, m'agradaria afegir que espero que aquesta Carpeta d'Aprenentatge sigui d'utilitat i que algú pugui emprar les activitats elaborades juntament amb la meva companya, Marina Cabot o que les pugui emprar com a docent algun dia en les aules i també les elaborades pels meus companys.

Fins aviat! 

No hay comentarios:

Publicar un comentario